Polyamorinen, vapaa suhde ja muut erikoisemmat

Keskustelua seurustelusta, rakastumisesta, parisuhteesta...
Kukkanen
Rakkauden ammattilainen

Polyamorinen, vapaa suhde ja muut erikoisemmat

ViestiKirjoittaja Kukkanen » 20 Heinä 2014, 22:54

Ajattelin perustaa tällaisen aiheen, saa poistaa jos tällainen on jo.

Eli löytyykö foorumilta muita polyamorisessa tai vapaassa suhteessa olevia? Tai ihan vaikka friends with benefits suhteessa olevien kokemuksia?
Itehän oon ollu vapaassa suhteessa reilun vuoden, mut nyt parisen kuukautta polyamorisessa suhteessa. Eli nykyään kaikki on sallittua, myös tunteet suhteen ulkopuolella, jos niitä on ollakseen. Tietenkään tää ei tarkota sitä, että koko ajan pitäs olla menossa ja tapaamassa ihmisiä; lupa on, mutta on ihan itsestä kiinni, et kuin paljon haluaa omaa vapauttaan käyttää. On siis vapaus luonnollisesti myös kieltäytyä ja olla vain kumppanin kanssa :D
Mulle tää vaikuttais olevan aikamoinen helpotus :) Vihdoin ja viimein olen päässyt lähes kokonaan mustasukkaisuudesta ja myös itsetunto on noussut kohisten. En edes tarkkaan tiedä miksi. On jotenkin helpottavaa, että mun ei edes tarvitse yrittää riittää yksinäni. Mutta silti mies viihtyy seurassani, eikä ole mua mihinkään hylkäämässä. On myös kiva, kun ei tarvitse ite pote huonoa omaatuntoa jos tykkää muistakin. Oishan tää ehkä vielä kivempaa, jos olisin todella villi ja innostuisin milloin kenestäkin, mut en vaan ole sellainen, joten enemmänkin kaipaan hyviä vakkareita ja ystävyyssuhteita.
Mutta jotta ei mee ihan yksinpuheluks, niin kertokaa muut ihmeessä kokemuksia, mielipiteitä, epäluuloja, mitä vaan!
Saa kysyäkin mitä vaan mieleen tulee, en loukkaannu :)
Ja tosiaan keskusteluun saa liittyä, vaikkei ois ite polyamorisessa suhteessa, tai vaikkei ois suhteessa ollenkaan.
Kaikki ei tietenkään sovi kaikille, mut juttelen asiasta mielelläni, tää on kuitenkin itsellenikin sen verran uusi juttu, että jaan mielelläni kokemuksia ja selvennän samalla ajatuksia itsellenikin :D
Kukku
Noviisi

Re: Polyamorinen, vapaa suhde ja muut erikoisemmat

ViestiKirjoittaja Kukku » 21 Heinä 2014, 01:25

Juuripa tässä lähiaikoina sovittii naiseni kans että kokeillaan vapaata suhdetta, ollaan puhuttu siitä jo vuoden verran, hylättiin ajatus paikkakunnan vuoks, kaikki tuntee toisensa ja huhut kiirii muitten korviin heti, mutta nytpä ajateltiin että onkohan sillä mitää merkitystä, jätetään vaa muiden mielipiteet muiden mielipiteiks ;)

Kummallakaan henkilöllä ei ole tullu sopivaa kohdalle, eikä niitä olla etsimällä etittykkää. Tulee jos on tullakseen.
Luotetaan toisiimme kuitenki 110% luottamuksella :)

Sovittiin toisillemme kuitenkin säännöt:
''Töitä'' ei tuoda kotiin
Nimet pysykööt omana tietona jotta vältyttäis mustasukkaisuus reaktiosta kaikkien osapuolien parhaaksi
Jos jompikumpi ei olekkaan enää ok asian kanssa, homma loppuu siihen ja jatketaan taas kahdestaan eloa
Kondomi AINA
Hauskanpidot EIVÄT saa olla pois meidän yhteisestä ajastamme (lähdemme muutenkin viihteelle usein eri paikkoihin)
Kummankaan kavereihin ja läheisiin EI kosketa
Aina ilmoitetaan toiselle jos ei tulla kotiin yöks tai esim. työpäivän aikana toinen menee, niin ilmoittaa että ei välttämättä ole vielä kotona kun itse pääsee töistä, aina ilmoitus (itse uskon että luottamus pysyy parempana toiseen tuolla tavoin)

Kuinka teidän/sun kaveripiiri on suhtautunu asiaan, vai ootteko pitäny omana tietonanne?
kiimainen
Rakkauden ammattilainen

ViestiKirjoittaja kiimainen » 21 Heinä 2014, 01:30

Tuli mielee tällänen tosta omantunnon kohenemisesta. Ehkä johtuu siitä että miehes tosiaa ei oo hylkäämäässä suo ja haluu suo ja pitää sun seurasta vaikka on lupa juosta muitten perässä? ei siis pelkästään sen takia että on pakko ja pitää joittenkin normi sääntöjen takia olla pelkästään sun kanssa :P tai jotai tohon suuntaan.
Ja tavallaan tunnet ehkä tekeväs myös oikein kun et kahlitse miestäs mitenkään :) Tai ihan jo se että molemmilla on luottoa toisiinsa siinä määrin että tollasta voi harrastaa ^^

Tietenkin voin olla ihan väärässä ^^' enkä tunne aisiaa enkä sen yksityis kohtia kovin hyvin tollaset jutut todella henkilökohtasia aina ja mulla ei edes kokemusta aiheesta kummosesti, kuhan tuli mieleen ja kiva analisoida tollasia musta :P tiedä sitten miten paljon perää analisoimisessani on..
Kukkanen
Rakkauden ammattilainen

ViestiKirjoittaja Kukkanen » 23 Heinä 2014, 21:43

Moi, kiva kun vastasitte!

Mä oon jo 2 kertaa kirjottanu vastauksen tähän topiciin, ja kummallakin kerralla koneesta loppu akku yhtäkkiä ja viesti hävis, hieman turhauttavaa :mrgreen:

Kiimainen, olet aivan oikeassa, hyvää analisointia (hih, en tiedä kirjoititko vahingossa ANALIsointi eikä alanysointi, mut sopii foorumin teemaan ;D).

Meil on aika samat säännöt. Tosin, meil se menee niin, et kertoa pitää kenen kans ollu ja mitä tehny, nimiä ei tietenkään kerrota, mut muuten saa kysellä lisätietoja niin paljon ku haluaa, ja aina ku kysyy, pitää vastata rehellisesti. Rehellisyys, keskusteluyhteys ja luottamus on muutenki meidän ystävyyden perusta :) Tuohan on ihan miten sopii. Meillä näin siksi, et ainaki minä etenki aluks olin sellanen, et kuvittelin jonkun ihan täydelliseksi, ellen saanut tietää millainen se on, ja nähdä kuvaa. Eli mulla se on niin päin, et tietämättömyys lisää tuskaa, ja tieto tuo mielenrauhan. Viimeisin nainen, mikä miehellä on ollu, sattukin sitten olemaan se kauan kauhulla odottamani ihmenainen, siis kaikinpuolin melkein just sellanen, ku mitä ite haluaisin olla. Luonteeltaankin vielä tosi kiva ja terve, ainakin sen oloinen. Kieltämättä mulla oli aika "kriisi" päästä tästä naikkosesta yli, mut nyt se ei herätä enää tunnereaktiota ja pystyn aattelemaan, että ei mun tarviikaan olla se paras, ainakaan kaikessa, ei kukaan voi olla. Tuntuu jopa melkein, ku se kuuluis "perheeseen" ku kyselen senki kuulumisia välillä, ja oon alkanu aidosti haluta et se nainenki ois onnellinen, jopa mun miehen seurassa.. Vaikka menee varmaan vielä hetki, et oon täysin sujut asian kanssa. Mut polyamorisuus on vapauttanut mut rakastamaan ihmistä/ihmisiä ihmisinä, ystävinä, ei tarvii olla ainoat toisilleen. Eikä näytä siltä, et tunteet tuntemalla laimenis, päinvastoin :)

Toi kortsu asia on tärkee. Me käydään lisäks säännöllisesti testeissä, ihan kaiken varalta, vaikkei partnereita oo paljoo ollutkaan, mut koska voihan huonolla tuurilla tartunta tulla suuseksistäkin. Vaikkei kumpikaan oo "riski-ihmisen" oloisien kanssa ollutkaan et puhtain mielin ja testein voi olla :) Mut mä oon tosi varovainen tautien suhteen ja yksiavioisen suhteen aikanaki oon käyny välillä testeissä ihan mielenrauhan vuoks, koska IKINÄ ei voi ihan satasella luottaa kehenkään, ei edes itseensä; verisuoni voi napsahtaa päässä tmv. Luotetaan toisiimme kuitenki tosi hyvin.

Meil ei oo sovittu, ettei läheisiin kosketa, mut uskosin et se on ihan luonnostaan. Mutta en kyl pahastuis siitä, jos mies kaverin kanssa olisi; miten se eroaa siitä, et se on tuntemattoman kanssa, ku kuitenki haluan nähdä kuvan ja kysellä (yleensä :D)?

Meil on sovittu niin, et tapaamisia ei peruta kenenkään takia; mul on yleisestikin se linja, et ku sovin henkilön A kanssa, et nähdään maanantaina klo 18, niin jos henkilö B soittaa ja tarjoaa parempaa tekemistä tmv, niin mä kieltäydyn kohteliaasti, ja sanon et on jo menoa. Eli pidän kiinni siitä, mitä oon kenenki kans sopinu. Miehellä sama. Me ei siis peruta tapaamistamme jos tulee treffipyyntö, enkä myöskään mä vaadi tapaamaan miestä, jos sillä on jo muuta menoa.

Mä oon tosi avoimesti jutellut asiasta, koska ihmissuhteet noin yleensäkin kiinnostaa, mut toisekseen oon halunnu vähän ravistella ihmisten ajatusmaailmaa, et "näinkin voi suhde toimia tai näinkin voi elää". Oon kertonu vanhemmilleni, veljelleni, monelle kaverille ja ystävälle, ja jopa tuntemattomien kanssa jutellu asiasta.
Ihan niiden kans, ketkä vaan asiasta haluaa puhua :) On tullu tosi mielenkiintosia, syvällisiä keskusteluja, mut sit oon myös törmänny illanistujaisissa pariin sellaseen tyyppiin (miehiä), jotka vaan hoki "ei noin voi tehdä, toi ei voi toimia". Uskon, et heillä se oli pohjimmiltaan kateutta, koska eivät perustelleet mitenkään, olivat ite yksiavioisessa suhteessa ja miehen luonnon tuntien oisivat varmaan halunneet iteki vastaavan suhteen, mut tiesivät ettei heidän kumppani suostuis :D Joten tuli sit "happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista" ilmiö.
Jotkut on sanoneet suoraan, et omalla kohdalla ei toimis; yleensä syynä on omistushalu ja mustasukkaisuus, mut varmasti eri syitä. Se on ihan fine, mut tykkään et ihmiset perustelee mielipiteensä jotenkin :) On jopa huoraks haukuttu, mikä mua pisti vaan naurattamaan :D
Parhaita on ne, jotka ei pysty samastumaan tai ymmärtämään, mut keskustelevat ja yrittävät parhaansa :)
Uskon, et polyamorisuus ja vapaa suhde yleistyvät tulevaisuudessa. Varmaan moni sitä haluais nykyaikanakin, mut se on vielä melko normien vastaista. Ja sit just ihmisten mustasukkasuus sun muu tulee esteeks. Tosin; mun mielestä kannattaa kokeilla jos yhtään kiinnostusta on; koska iteki aikoinani ajattelin ku luin jotain lehtijuttua polyamoriasta, et mun kohdalla tuo ei IKINÄ toimis.
Mä en haluiskaan kyllä asua monen ihmisen kanssa samassa, mut viihdyn muutenki yksiössä itekseni. Tuskin pitkään aikaan, tai koskaan muutan enää yhteen kenenkään kanssa :) Sekin oli ihan mukavaa, mut nyt on oman elämän aika. Kumppani/suhteet on vaan osa sitä omaa elämää, mut siihen kuuluu paljon muutakin. Eli yksiavioisen suhteen aikanakaan nykyisen kanssa ei asuttu yhdessä, viihdytään paremmin näin ja nähdään kuitenki tarpeeks usein.
Exän kans yhteiselo samassa kämpässä 2 vuotta oli ihan mukavaa, mut se ei vaan enää oo mun juttu.

Niin joo, ja siis jopa vanhempani sulattivat asian yllättävän hyvin. Yllättyivät, mut eivät tuominneet yhtään :) Ne on kyl ihanan suvaitsevaisia muutenkin, jos ikinä olen tytön kanssa, niin voisin ihan häpeilemättä viedä tytönkin vanhempien luo ja eivät katsois kieroon. Kaverit aluks ihmettelivät myös, mut eipä oo kukaan kaveri hylännyt tämän takia, päinvastoin käyty mielenkiintosia keskusteluja ja yks jopa alko harkita omalle kohdalleen..

Mun mielestä muutenkin on vähän luonnotonta yrittää suunnata kaikki seksuaalisuus yhteen ihmiseen. Edellisessä suhteessa tein sen, ja olin syyllinen jopa eroottisista unista fantasiahahmojen kanssa :D Olin myös aika mustasukkainen, mut pääsin siitä yli lopulta. Vaan musta yksiavioisuus tietyllä tapaa odotuksineen "ajaa" ihmisiä siihen, et pitäs kanavoida seksuaalisuus yhteen ihmiseen.
Ku kuitenki mun nykynäkemyksen mukaan seksuaalisuuden pitäs saada virrata vapaasti :) Tuskin ihmiset silti kaikkia naisivat, koska ainakin naiset on niin nirsoja et aika harvan kanssa suostuvat sänkyyn näin yleisesti ottaen. Tai ainakin minä :D
Nyt on ihana, ku ei tarvii padota tunteitaan mihinkään suuntaan; saan välittää exästä ja nykyisestä, eikä se oo keltään pois, ja saan myös kiinnostua uusista ihmisistä ja toteuttaa fantasioita jos sellanen tilanne tulee :)

Mies ei halua tietää yksityiskohtia, ja sen oikeuden hänelle suon :D Eli ite saa päättää, kuin paljon haluaa kuulla. Saan kyl kertoa jos haluan, ja joskus kerronki, mut lopetan jos mies pyytää.

Mulla myös mustasukkasuus on ollut menettämisen pelkoa; nyt ei oo sitä huolta, koska ollaan sovittu et yritetään pysyä ystävinä, kävi mitä kävi, ja tietty benefitsit on plussaa, mut vaik ne katoais, niin ystävyydestä ei luovuta :) Oikeestaan tää on sitä, mitä oon aina halunnut: saada välittää syvästi ja vastakaikua, mut kuitenkin sitten olla vapaa ja kahlitsematon. Ja ku tietää tosiaan, et toinenki on mun kanssa täysin vapaasta tahdostaan, eikä oo ainakaan vielä lähteny muiden matkaan yksiavioisuuteen, ni se nostaa itsetuntoo. Onhan se mahdollista, et se ihastuu johonkuhun niin paljon, et suostuu yksiavioisuuteen (jos nainen haluaa), mut mies on kyl sanonu, et aikoo pitää vapautensa ja vapauden tavata mua(kin). Se ei ikinä halua naimisiin tai lapsia, kuten en minäkään, joten jos intohimo säilyy, niin tää voi jatkua tällasena vaikka kuin kauan :) Ku riidelläkään ei osata, koska aina keskustellaan asiat halki kunnolla aika ajoin. Mut tietty mistään suhteesta ei varmaks tiedä; vaan nyt voin vihdoin luottaa toiseen kunnolla; tiedän et se ei halua tahallaan loukata ja toivoo mun parasta kuten minä hänen :)
rafaello
Noviisi

ViestiKirjoittaja rafaello » 24 Heinä 2014, 15:08

Viime aikoina on ollut hiljaisempaa mutta ystävinä on yksi naispari jonka kanssa on monesti touhuttu. Ja sitten olen pari kertaa toteuttanut yhtä fetissiä yhden naispuoleisen nettitutun kanssa joka on avoliitossa miehen kanssa mutta hänellä on lupa leikkiä tämän fetissin takia muittenkin kanssa kun se ei ole hänen miehensä juttu.

Totta puhuen kaipaan vakavaa suhdetta naiseen jonka kanssa jakaisin samat elämänarvot mutta kummallakin olisi sutinaa myös suhteen ulkopuolella. Ja että harrastaisimme myös ryhmäseksiä. Mutta moiset naiset joiden kanssa natsaisi myös muuten ovat aivan liian harvassa. Monosuhde ei vaan tunnu omalta jutulta, saisi olla aika ihmeellinen ihminen että moiseen lähtisin.

Itse en pelkää tauteja. Joitakin vuosia sitten pelkäsin sitä 18 vuotta kestävää sairautta mutta sterissä käynti päästi siitä pelosta. Tosin olen harrastanut sen jälkeen vain sellaista seksiä missä muna ei mene pilluun. Että sinänsä vähän hassua.
cada
Noviisi

ViestiKirjoittaja cada » 28 Syys 2014, 18:14

Olen ollut nykyisen naiseni kanssa reilun kaksi vuotta. Suhde alkoi sillä tavalla polyamorisena, että tapailin vuoden ajan myös toista naista (ja oli muutakin seksiä). Tapasin tämän toisen hieman aiemmin ja nykyisen sitten aika pian perään - ja ennen kuin ensimmäinen suhde oli edennyt varsinaiseen seurusteluun asti. Ihastuin molempiin aika lailla voimakkaasti ja tuntui aika kauhealta että pitäisi valita jompikumpi. Kummankin kanssa alkoi tulla eteen tilanne, että pitäisi sitoutua eikä vain deittailla. Olo oli kovin ristiriitainen kun halusin olla molempien kanssa ja vaikka kuinka mietin, niin en pystynyt päättämään kummasta pidän enemmän. Jännitti kovasti sanoakaan mitään, koska pelkäsin että muiden tapailun luvan kysely voisi pahimmillaan tuhota molemmat suhteet, mutta onneksi sain suun auki ja keskustelin molempien kanssa. Kummallekin sopi ehdotus vapaasta suhteesta ja pystyivät hyväksymään sen, että minulla oli jo heti alussa tiedossa joku toinen.

Aluksi se oli valtavan hienoa, että saattoi olla kahden naisen kanssa, mutta nousi siinä esiin myös ristiriitaisia tuntemuksia, kahtaalle vetoa, aikataulun sopimisia piti miettiä ja mustasukkaisuujuttujen miettimistä. Enimmiltään se oli silti myönteistä kun saattoi rakastaa ja rakastella molempia ja harrastaa seksiä vielä muidenkin kanssa hyvällä omalla tunnolla.

Viime vuoden keväällä tämä toinen tuli kuitenkin raskaaksi. Lapsen hankkiminen ei ollut hänelle, eikä ihan minullekaan, vielä yhtään ajankohtaista, joten hän teki abortin. Siinä ei sinällään ollut mitään ongelmaa, mutta tapahtunut sai hänet miettimään vapaamman suhteen kuvioita uudemman kerran. Hän päätyi siihen lopputulokseen, että haluaa olla pidemmän päälle vain yksiavioinen ajatellen tulevien lasten hankkimista. Vaikka asia ei siis hänelle ajankohtainen vielä ollutkaan, ei hän halunnut jatkaa avoimessa suhteessa sitä aikaa odotellessa. Minä en taas puolestani halunnut tehdä valintaa hänen ja toisen (siis nykyiseni) välillä. Lopputulema oli sitten se, että hän teki valinnan ja jätti minut. Ikävähän asia se minulle oli, mutta ymmärrän hyvin ja sovussa erottiin. Eron jälkeen on oltu yhteyksissä ja pari kertaa sängyssä myös.

Nykyisen kanssa tuo kuvio herätti myös keskustelua ja oikeastaan enemmän hänen halustaan sitouduttiin enemmän yhteen. Seksin suhteen on edelleen vapauksia, mutta tunnepuon suhteita muihin ei saisi oikein kehitellä.
Pietarsaarenmies
Noviisi

ViestiKirjoittaja Pietarsaarenmies » 22 Marras 2014, 01:05

Just muutama tunti sitten mietin, että onkohan täällä tämmönen viestiketju jo?

Itse oon joskus fantasioinu, että olisin kahden naisen kanssa yhtäaikaa. Ja just tänään mietin, että millasta olis asua samassa kämpässä kahden naisen kanssa. Nukuttaisko kaikki kolme samassa sängyssä, vai olisko jokasella omat sängyt.

Helsingin sanomissahan oli viime vuonna kaksi kihlajaisilmoitusta. Sama mies kihlannut kaksi naista. Olis omat sukulaiset aika hämillään, jos mä ilmottaisin olevani kahden naisen kanssa yhtä aikaa kihloissa.
HerraZ
Seksipeto

ViestiKirjoittaja HerraZ » 22 Marras 2014, 01:06

Pietarsaarenmies kirjoitti:Just muutama tunti sitten mietin, että onkohan täällä tämmönen viestiketju jo?

Itse oon joskus fantasioinu, että olisin kahden naisen kanssa yhtäaikaa. Ja just tänään mietin, että millasta olis asua samassa kämpässä kahden naisen kanssa. Nukuttaisko kaikki kolme samassa sängyssä, vai olisko jokasella omat sängyt.

Helsingin sanomissahan oli viime vuonna kaksi kihlajaisilmoitusta. Sama mies kihlannut kaksi naista. Olis omat sukulaiset aika hämillään, jos mä ilmottaisin olevani kahden naisen kanssa yhtä aikaa kihloissa.

Länsimaat ovat tässä poikkeus. Olisi mukava olla Arabai ja kymmenisen vaimoa
Pietarsaarenmies
Noviisi

ViestiKirjoittaja Pietarsaarenmies » 22 Marras 2014, 01:13

HerraZ kirjoitti:
Pietarsaarenmies kirjoitti:Just muutama tunti sitten mietin, että onkohan täällä tämmönen viestiketju jo?

Ois se ikimuistoinen tilanne varmaan vanhemmille kertoa, että teillä on nyt kaks minijää. Teidän ainoa poikanne on kihlannut kaksi naista. Isä varmaan kysyis, että mitä typerää pelleilyä tää nyt on. No, oma valintahan se olis ruveta sellaseen touhuun.
HerraZ
Seksipeto

ViestiKirjoittaja HerraZ » 22 Marras 2014, 01:19

Pietarsaarenmies kirjoitti:
HerraZ kirjoitti:

Ois se ikimuistoinen tilanne varmaan vanhemmille kertoa, että teillä on nyt kaks minijää. Teidän ainoa poikanne on kihlannut kaksi naista. Isä varmaan kysyis, että mitä typerää pelleilyä tää nyt on. No, oma valintahan se olis ruveta sellaseen touhuun.

Seuraa vaan sydäntäsi, kyllä isäukkosi sen ymmärtää loppujenlopuksi. J aellei ymmärrä, niin ei voi mitään.
Onko ehdokkaat jo kiikarissa?

Palaa sivulle “Seurustelu ja rakastuminen”