Pettäminen

Keskustelua seurustelusta, rakastumisesta, parisuhteesta...
piia
Noviisi

Re: Pettäminen

ViestiKirjoittaja piia » 12 Heinä 2015, 14:35

Pettäminen on tosiaan tabu, vaikka se on melko yleistä ja siihen syyllistyy niin naiset kuin miehetkin. Olen itse joskus sekä pettänyt että tullut petetyksi, etenkin jos muistellaan koko elämää nuoruuden seurustelusuhteista asti.

Mutta vain pettävä nainen voidaan tuomita halventavalla "huora" nimityksellä, tai lyödä vaikka "v..n huora" -manauksella. Pettävälle miehelle ei ole samanlaista yhtä luontevaa haukkumasanaa. Joskushan pettävä mies voi saada jopa pelimiehen coolin imagon. :roll:

Avioliitossa ei pettäminen kyllä tulisi kyseeseen millään enää sitten, kun lapset on sen verran isoja että tajuavat mistä on kyse. Lapsia voisi kauhistaa suuresti jos äiti pettäisi isää tai isä äitiä..... Eikä sellaista häpeää voisi omien lasten edessä kestää.
Avioero olisi sitten toinen asia.
"When I'm good, I'm very good, but when I'm bad, I'm better". -Mae West
Kukkanen
Rakkauden ammattilainen

ViestiKirjoittaja Kukkanen » 26 Helmi 2016, 18:51

Heh, hauska lukea omia vanhoja kirjoituksia, aika paljon kasvua tapahtunut ja mielipiteet muuttuneet.
Nykyäänhän olen polyamorisessa (avoimessa, näitäki ku on myös suljettuja versioita) suhteessa ja en kyllä enää minkäänmoiseen suljettuun suhteeseen vaihtais :D
Mustasukkaisuudesta voi kasvaa yli, nimim. kokemusta on. Vaikka luulin, että se ois mulle kynnyskysymys, ei ollutkaan.
Nykyisen miehen kanssa oon ollu onnellisempi kuin koskaan <3 Eikä tietenkään suhdemuoto ole ainoa syy, vaan meillä natsaa muutenkin. Mut enää en palais entisenlaisiin suhteisiin.
cerveza
Kisälli

ViestiKirjoittaja cerveza » 10 Touko 2016, 22:02

Olen käynyt vieraissa, ex-puolisot käyneet vieraissa ja olen ollut se, jonka kanssa omissa parisuhteissaan olleet ovat käyneet vieraissa. Jokaiseen noista mahtuu myös suoranaista pettämistäkin, eli sitä että toimenpide pidetään salassa ja että sitä ei hyväksyttäisi.

Keskustelussa tullut jo melkein jokainen näkemys esiin. Hyvin tärkeää on kuitenkin, että vääryyttä ei voi yleistää, vaan se riippuu itsestä, puolisosta ja parisuhteesta. Varsinkin sitä oman mielipiteen merkitystä ei kannata väheksyä. Tämä asia tulee harvemmin esiin, mutta ennen kaikkea se kuitenkin ohjailee ihmisiä:

Mielestäni ihminen saa käydä vieraissa, jos hänellä on omasta mielestään siihen oikeus.
Vastaavasti vieraissa käyneen ihmisen saa jättää jos haluaa ja suhde voi mennä pilalle vääristä valinnoista. Jättäminen on aina sallittua muutenkin. Eli vapaus ja vastuu on jokaisen oma.

Ne kerrat, kun salainen vieraissa käyntini on tuntunut sallitulta, sillä on ollut hyvä vaikutus parisuhteeseen. Syyt sallivaan tunteeseen ovat olleet että suhde on ollut niin tuore, etten ole kokenut sen vielä edes alkaneen. ("Voiko kivaa iltaa ja panoa kutsua edes treffailuksi... ai tästä tulikin sitten suhde? Ei tuntunut toisen paneminen siinä välissä väärältä, mutta taidanpa jättää omaksi tiedokseni.")
Ja se, että en ole kotona saanut seksiltä sitä mitä tarvitsen. Syy salaamiseen on se mitä Aavakin tuolla sanoi aiemmin, että turha niitä omia jälkiolojaan on sen toisen niskaan kaataa.

Yksi vaikea kysymys on varatun naiminen. Ennen kaikkea uskon, että minulla on oikeus siihen ja että mahdollinen rikos on pariskunnan välinen asia. Asia ei kuitenkaan aina ole niin yksinkertainen. Jos vaikkapa on jostain syystä niin haluttava, että kukaan ei kieltäytyisi, saa Hämähäkkimiehen tavoin isomman vastuun. Tai jos on jokin tunneside, mitä pystyisi hyödyntämään. Toista ei saa manipuloida. Muutenkin jos asiaan liittyy ilkeilyjä, niin eihän sekään hyvä ole. Ja jos jonkun toisen vaimon panemisen takia saa turpiin, niin ei se välttämättä täysin väärin ole.

Kun olen tällä tavalla "avustanut", niin kerran meni ihan molemminpuoleisen himon piiriin ja sen, että huomasin toisen osapuolen uskovan minun tapaani avoimempiin suhteisiin. Jos asiasta on aiheutunut ongelmia, olen vähäisissä määrin syypää, eli ei ollut tyylipuhdas suoritus. Tulipa siinä myös itse petettyä, mikä luultavasti alensi toisen kynnystä, koska jaettu rikos on puoli rikosta. Kaksi muuta henkilöä ovat saaneet kotona niin huonoa tai olematonta seksiä, että mielestäni heillä oli täysi oikeus hakea parempaa. Vaikutukset ovat olleet hyviä.
Voi olla että on muitakin tapauksia.

Pakko sanoa, kun tämä näyttää niin pettämismyönteiseltä.
Kun suhde on niin hyvä ettei tarvitse pettää tai käydä vieraissa, niin silloin se tuntuisi minustakin väärältä. Monet sanovat että jos suhde ei ole riittävän hyvä, niin suhde pitää lopettaa. Mielestäni mitään tällaista moraalista velvoitetta ei ole ja noin sanoessa vähätellään ihmisten tarvetta puolisolle, parinhankinnan ajoittaista vaikeutta ja ihmisten taipumusta tyytyä riittävän hyvään. On lähes absurdi vaatimus, että ihminen ei saisi tyytyä muuhun kuin elokuvien täydellisiin rakkaustarinoihin. Epätäydellisissä suhteissa on vaikeuksia, joissain tapauksissa pettämistä. Jos ei kummankaan tarvitse ja se tuntuu hyvältä, voi vaikka iltarukouksessaan kiittää hyvästä parisuhteesta, sen sijaan että tuomitsee muiden huonompia.
rocky78
Noviisi

ViestiKirjoittaja rocky78 » 05 Loka 2016, 22:42

Aika usein sanan "pettäminen" sisältö jää ihmisiltä määrittämättä eli pohtimatta. Minusta oleellista on, pettääkö lupauksen, jonka on tehnyt? Ensimmäinen askel pettämisen parissa olisi siis sopia parisuhteen säännöistä ja siitä, mihin kumpikin osapuoli suhteessa olleessaan sitoutuu - siis, mitä lupaa toiselle. Tämän jälkeen on olemassa lupaus ja luottamus, jonka pettämistä voi olla mm. seksi kolmannen osapuolen kanssa.

Vastaavasti parisuhteessa tulisi tietenkin pyrkiä myös siihen, että jos tilanteet (halut tms) muuttuvat, voidaan keskustella siitä, muuttuvatko samalla yhteiset sopimukset.

Pohjimmiltaan tämä asia on siis varsin yksinkertainen: sen hallitseminen vaatii vain asiaan paneutumista ja avointa sekä rehellistä keskustelua. Monilta tämä onnistuu, mutta tunnen sellaisiakin, jotka eivät kykene riittävän syvälliseen itsensä ja parisuhteensa tutkailuun. Heidän elämänsä kulkee epämääräisten ulkopuolelta annettujen oletusten ja sisäisten halujen ristiaallokossa, jossa stressiä ja syyllisyyttä kertyy turhaan.
cerveza
Kisälli

ViestiKirjoittaja cerveza » 05 Loka 2016, 23:36

Hyvin sanottu.
Mulla olisi sellainen näkökulma asiaan, että jos ihminen ei vain osaa keskustella asioista, ehkä hänellä on silti jotakuinkin samat vapaudet?

Tarkoitan, että kun puhumisen ja sopimisen tärkeydestä puhutaan, niin tietyssä mielessä osaavat puhujat saattavat saada lupia helpommalla, mutta ongelmat eivät tällä kuitenkaan katoa.

Jos vieraissakäyntipaineita kuitenkin on, niin tuppisuut sitten päätyvät hoitamaan nämä hommat salaa ja jotenkin aina selvitään. :)
Mikkevee
Noviisi

ViestiKirjoittaja Mikkevee » 30 Elo 2017, 13:16

Täytyy laittaa tää juttu tänne: https://www.mynewsdesk.com/fi/aika/news ... een-257273
Loistava juttu! Täällä varmaan on jossain keskusteltukin näistä pettämissivuista, mutta tässä on selkeää faktaa siitä, ettei niihin kannata haksahtaa. Huijausta ovat, eli ilmaista seksiä et netistä tuosta vaan saa. nimim. itsekin joskus noille sivuille rahojani hassannut...
Markus
Noviisi

ViestiKirjoittaja Markus » 08 Loka 2017, 09:47

Olen pettänyt varatun naisen kanssa. Monta kertaa, voisi sanoa että meillä on seksisuhde tai friends with benefits-tyyppinen suhde. Ainakaan toistaiseksi en kadu yhtään. Kumpikaan ei aio jättää omaa puolisoaan ja kummallakin menee suhteissamme hyvin, mutta himoitsemme toisiamme niin kovasti ja seksi on niin hyvää että siitä ei halua luopua. Miehenä pitää sanoa että enpä uskonut ikinä noin helvetin kaunista naista pääseväni naimaan, ja hän taas on kanssani esimerkiksi lauennut ensimmäistä kertaa elämässään yhdynnässä ja kuulemma muutenkin osaan pitää häntä poikkeuksellisen hyvänä :) Yritämme parhaamme mukaan pitää huolen ettemme jää kiinni, ja jos myöhemmin tulee morkkis niin se pitää sitten vaan kärsiä, ei kaataa puolisoidemme niskaan ja toivoa anteeksiantoa.

Tämä vakipano on myös hyvällä tavalla tuhmempi ja estottomampi kuin vaimoni. Ilmeisesti hänkin on vähän hillitympi oman miehensä kanssa, mutta jotenkin tällaisessa salapanossa voi antaa mennä ja olla vähän pervo helpommin kuin sen oman kullan kanssa.

Luulen että jossain vaiheessa vielä tulee enemmän tai vähemmän morkkis, mutta en kyllä vaihtaisi tätä kokemusta pois.
cerveza
Kisälli

ViestiKirjoittaja cerveza » 08 Loka 2017, 22:26

Morkkikseen ei ole mitään syytä. Teistä ei kummallakaan käynyt riittävän hyvä tuuri että se oma puoliso tyydyttäisi kaikki seksuaaliset tarpeet. Sen sijaan ilmeisimmin molemmilla kävi tuuri muuten hyvissä puolisoissa ja sitten sen seksin löytymisessä muualta.

Morkkista ei tosiaankaan ole syytä tuntea. Riittää että kunnioittaa kumppaniaan. Ja kun sen vierailuseksin hyvät puolet, kuten parantuneen fiiliksen, vie omaan parisuhteeseen, puolisokin voittaa.

Omat parhaat vieraissa käymiseni eivät lähellekään aiheuta morkkiksia. Jos joku osaisi niistä vielä loukkaantua joskus, tuntisin morkkista lähinnä siitä mokasta mitä kautta tieto on levinnyt. Se että pystyin olemaan kunnon panojen jälkeen parempi mies myös omassa suhteessa, on lähinnä hyvä asia. Vastaavasti en pode morkkista siitä, kuinka olen auttanut vaikeissa tilanteissa olevia naisia panemalla heitä ja antaen läheisyyttä. Se on pelastanut paljon. Nainen joka ei saa tarvitsemaansa seksiä, voi olla niin vakavasti turhautunut, että hän on yksi sekamelska ja jopa näyttää siltä. Ironisesti pettämällä voi mahdollisesti jopa pelastaa parisuhteen.
Eikukaan
Noviisi

ViestiKirjoittaja Eikukaan » 09 Loka 2017, 13:49

Kyllä sitä on silloin tällöin tullut petettyä, mutta etenkin naisena on oltava kyllä hipi hiljaa... mutta onhan se nautinnollista saada oikein kunnon seksiä haluunsa.

Palaa sivulle “Seurustelu ja rakastuminen”